Ceny paliwa w Niemczech

Ceny paliw to bardzo ważny element gospodarki każdego kraju. Można wręcz powiedzieć, że wszystko stoi na benzynie. Bez paliwa nie ma transportu, a bez transportu nie ma towarów w sklepach. Nie ma też usług, bo do świadczenia większości z nich potrzebne są rzeczy, które trzeba skądś przywieźć. Jakiś czas temu ceny paliwa w Europie rosły w zastraszającym tempie. Zarówno prywatni nabywcy paliw, jak i firmy transportowe przerażała perspektywa sześciu złotych za jeden litr benzyny. Na szczęście do tego nie doszło, bo od ponad roku cena za baryłkę ropy naftowej systematycznie spada. Dziś, benzyna w Polsce kosztuje niecałe cztery złote za litr. Ceny paliwa w Niemczech też spadły. Za naszą zachodnią granicą za jeden litr oleju napędowego do pojazdów z silnikami diesla zapłacimy tylko o kilkanaście groszy więcej niż u nas. Za litr benzyny zapłacimy z kolei o złotówkę więcej niż na rodzimej stacji, czyli około 5,15 złotych. Ceny paliwa w Niemczech odpowiadają średnim cenom tego samego surowca w całej Europie. Jadąc do Niemiec samochodem nie będziemy więc specjalnie zaskoczeni tym, ile trzeba będzie zapłacić za każde tankowanie. Chcemy tego czy nie, podróżowanie samochodem kosztuje. Planując podróż, dobrze jest zastanowić się co się bardziej opłaca: jazda samochodem czy innym środkiem transportu. Opłacalność jednego lub drugiego zależy od wielu czynników, takich jak odległość, długość trasy, ilość osób, rodzaj paliwa itp. Ceny paliwa w Niemczech, podobnie jak wszędzie, zależą nie tylko od ceny ropy na światowych rynkach, ale i od miejscowych narzutów podatkowych. Nie jest tajemnicą, że paliwo dostarcza sporych wpływów do państwowej kasy. Z opłat za benzynę, olej napędowy i gaz LPG pokrywane są koszty naprawy dróg i budowy nowych szlaków komunikacyjnych. Prawo unijne narzuca wszystkim członkom wspólnoty minimalne stawki akcyzowe. Co ciekawe, we wszystkich państwach benzyna jest droższa, choć jedna baryłka ropy daje dwa razy więcej tego paliwa niż tańszego oleju napędowego. Ta dziwna prawidłowość wynika ze wspomnianych wyżej minimalnych stawek akcyzy narzuconych przez UE, gdzie stawki za benzynę są wyższe niż za olej napędowy.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *